måndag 1 juli 2013

Ghetto kompressor




Har lyckats med konststycket att punktera två pass i rad nu under veckan i stugan. Rätt stora hål som punkavätskan(Stans) inte klarat att täta. Vägrar att köra med slang, har sån körstil att det skulle inte funka. Tog med mig två extra däck, som tur var!!!
Men kompressor tänkte jag inte på att ta med:-(.
Alla ni som vet hur det kan jävlas när man ska få däcket att täta mot fälgen, vet hur jävligt det kan vara utan kompressor.
Men skam den som ger sig.
Googlade lite och hittade en smart lösning. En ghetto kompressor, helt enkelt en behållare man blåser upp tryck i med fotpumpen och använder den sen som en kompressor. Trodde inte alls på den från början. Men ack så fel jag hade:-). Den fungerar. I första försöket lyckades jag, helt sanslöst!!!
Perfekt att ha med sig i bilen, då man är ute på tävlingar. Ett varningens finger bara, den är inte helt riskfri. Jag kommer ihåg att vi pumpade upp flaskor när jag var yngre tills dem small. Runt 8-9 kg tror jag man behövde pumpa upp dem till innan dem small. OCH det blir ingen liten smäll kan jag lova. Nu pumpade jag upp till ca 4 kg bara, men det kändes ändå lite otäckt.
Det enda som behövs är en petflaska(viktigt att den är kolsyra, då tål den tryck).
Två lösa ventiler,en slangstump och lite åsa-nisse jävlar anamma. Sen är det bara att sätta igång.



Närbild på den korkade lösningen. Lycka till nu och var försiktiga!!!!;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar