torsdag 1 september 2011

Aldrig mera 26"

Ja nu har man kört en säsong på en heldämpad 29" Giant Anthem x. Jag kan säga direkt att det är den klart roligaste cykeln jag haft. Den är helt brutal i skogen, finns ingenting som kan få stopp på den. Det var en liten omställning i början, men efter några pass så kändes det mer naturligt att åka 29" vs 26".
Det finns mycket som är annorlunda med 29". Den största skillnaden är nog att hjulstorken gör att man rullar över ojämnheter på ett mycket enklare sätt. Sen har man mycket bättre grepp med däcken, vilket gör att man kan åka med snällare mönster och därmed få mindre rullmotstånd. Ja fördelarna är många, många fler än nackdelarna. Så kortfattat: aldrig mera 26". 29" är framtiden.




Min Giant står och vilar lite efter roligt skogspass i Högbo skogarna.

2 kommentarer:

  1. Håller helt med dig! Min Niner Air 9 är helt sinnessjukt bra. Med det heldämpade monstret hänger jag till och med, men på crossträningarna på vår stenhårda stadio =)

    Jag har nu sålt ut allt (förutom några ledsna däck) i mitt förråd som är till 26". Kommer aldrig att behöva det något mer.

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa!! Ja jag ska oxå börja rensa ur 26" garderoben.
    Ska bli roligt att följa trenden. Tror nästa år kommer bli ett genombrotts år på riktigt för 29".

    SvaraRadera