måndag 28 februari 2011

29 er framtiden?

Ska ju prova att åka på en 29" i år. Giant kommer med en ny modell. Anthem x 29" dvs heldämpad med deras maestro dämparlösning utan kraftförluster.
Ska bli riktigt kul, har bara läst bra om den. Har smygtestat lite 29" hardtail förra året och det är faktiskt sjukt stor skillnad mot 26". Kändes nästan som att man åkte heldämpat. Cykeln rullade framförallt över ojämnheter mycket bättre. Sen hade den ett sjukt bra kurvgrepp. Det beror på gyrokraften, när man satt fart på cykeln går det i princip knappt att få upp framhjulet från backen. Men 29" har nackdelar....
Den blir lite segare att dra igång och lite jobbigare att släpa upp för långa backar. Men jag är ändå övertygad om att 29" är framtiden. Har inte fått hem min 29" are än, men så fort den dyker upp kommer fler löpande rapporter om att köra 29".





3 kommentarer:

  1. Kul att även racekillar börjar hitta till 29:or nu, Det har ju ifrågasatts i ganska många år varför det inte tävlats på dem tidigare. Men allt verkar ta lite tid att komma ut på tävlingsarenorna. Man vill kanske inte vara den första som tar chansen. Jag tror du kommer vara tooksnabb!

    Men är du säker på att det är gyrokraften som är skillnaden? Det skulle betyda att tyngre hjul skulle ha bättre kantgrepp. Annars brukar den vanliga förklaringen vara att du har ganska mycket större kontakt med marken rent procentuellt. Även därför du har betydligt bättre grepp uppför. Bra grepp har man i varje fall.

    Sen vill jag inte märka ord, Men det är nog dina ben som har ganska mycket kraft och inte ditt lenkage som är utan kraftförluster;-), mitt Maestro var ivf inte på det viset..=D

    Tack för en intressant blogg!

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas på att kunna vara snabb, och jag tror att jag kommer få bra hjälp av en 29" are.
    Jag är inte helt säker på att det är gyrokraften, men när jag körde sakta var det mycket enklare att lätta på framjulet, mot för när farten blev högre. Sen är ju kontaktytan större oxå som du säger, men jag vet inte vilken av dem faktorerna som har mest betydelse till bra kurvgrepp. Kanske en kombination av båda?
    Jag får återkomma senare när jag kan testa lite på riktigt.

    SvaraRadera
  3. Tyngdpunkten hamnar ju på ett trevligare ställe också i förhållande till hjulaxlarna, vilket inte är så dumt.

    Magnus, om du tyckte att XTC29an flöt fint så kommer du inte att bli besviken på Anthem 29an. Den är helt overklig.

    SvaraRadera