måndag 21 februari 2011

Hitta flytet

Jag har lite tankar om hur pass viktigt det är att ha bra teknik och ett bra flyt, när man cyklar i skogen.
Jag tror mig vara ganska säker på att många av våra elitsatsande mountainbikare idag tränar på tok för lite i skogen. Jag menar att det är sjukt stor skillnad på hur du cyklar, när du kör i skogen och hur du cyklar när du åker på väg. Du rör hela kroppen på ett annat sätt i skogen och har en mer orytmisk trampning där. Du måste helt enkelt ha ett bra flyt för att kunna köra fort där. OCH du kan spara massviss med kraft om du har en bra teknik. Jag tror många gör det lite för enkelt för sig och kanske är lite bekväma av sig. Det är ju bra mycket enklare att bara sticka ut och nöta lite väg, men det blir du aldrig bra i skogen av. Ska ge er lite tips senare på olika bra pass att köra i skogen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar