tisdag 15 februari 2011

Träning del 2

Detta är en forts på träning del 1
Det var under åren 2000 till 2003 som jag körde den
typen av upplägg under uppbyggnads-sässongen.
Resultat mässigt var nog det kanske inte mina bästa år.
Men jag lyckades ändå ta SM guld i XC 02 och 03.
Jag har alltid haft en förmåga att kunna formtoppa mig inför
ett mästerskap så det är svårt att säga om det var den grunden med
så många timmar som gjorde att jag lyckades på SM. För övrigt
under dem åren var det ganska mycket upp och ner. Jag hade svårt
att vinna tävlingar, men var som oftast alltid med i täten.
Sen när jag slutade tillbringa försässongen på varmare
breddgrader. Så lades träningen om ganska naturligt.
Träningsdoserna minskades till ca 15 tim/ vecka och
en vecka bestod oftast av 2 distanspass på cykel, 2 intervallpass
på testcykel och sen en del distans på skidor.
Den träningen utförde jag under åren 2004-2006. Dvs fram till
det att jag tog ett uppehåll i cyklingen för att bygga hus.
Effekten av den träningen får ni läsa i nästa del.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar