torsdag 3 mars 2011

Att välja däck

Nu när det är mycket snack om valla hit och dit under skid VM.
Helst bra fäste och bra glid ska det vara. Så är det ju lite grann när man ska välja däck inför en tävling. Men det ger inte riktigt så stora utslag/ skillnader mellan dem val man gör då.
Men jag tänkte försöka förklara hur jag tänker då jag brukar välja däck. Om det är torrt ute så har däckmönstret mindre betydelse i rull motstånd. Men jag brukar oftast ändå nästan alltid välja ett däck med lågt mönster ändå. Ev att jag har ett däck fram med lite mera mönster om banan har mycket kurvor. Om banan är stökig så väljer jag däck med större volym för att kunna ha mindre däcktryck vilket medför både bättre fäste och bättre komfort. Det är när det blir blött eller om banan är sugande som det blir svårare att välja däck. Då krävs bättre fäste,en samtidigt är det mönstret som gör att det går tyngre. Det är alltid en balansgång mellan vad man ska välja, men oftast väljer jag oxå där ett däck med lägre mönster bak och ett lite mer agressivt mönster i fram. Sen har ju banlängden oxå en viss inverkan. Är det långloppscupen tex så blir oftast farten något lägre än ett xc lopp och då klarar du dig ganska bra med lite lägre mer lättrullat mönster ändå. Ett xc lopp kräver lite mer mönster då det som oftast är mer tekniska stigar och farten där blir högre.
Ja jag har inget bra facit, vad man ska välja men nu vet ni lite hur jag tänker och resonerar. Sen tror jag även att det kanske krävs mer tekniskt kunnande om man ska välja ettdäck med mindre mönster. Lite grann som skidor kanske, dem som har bra teknik klarar sig på ganska lite fästvalla.
Ett sista tips är att man inte alltid behöver byta däck, däcktrycket har stor betydelse och du kan få helt andra egenskaper bara du ändrar trycket. En sista notis: SM 2009 chansade jag lite och körde på supersläta däck med stor volym och med så lite som under 1 kg tryck i däcken......då gick det ju bra;-) men det var en liten rövare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar