torsdag 17 februari 2011

Träning del 4 "sista delen"

Läste en intressant artikel om orienteraren Emil Vingstet.
Artikeln handlade om att några läkare hade kommit fram till
att det bästa sättet att träna upp syreupptaget var genom intervallträning med så hög intensitet som 95% av max. Det behövs inga långa pass, det räcker med ca 4-5 st 4 minuters intervaller med ungefär 2-4 min vila. Men grejen var att man skulle köra perioder med upp till 15 intervallpass på 12 dagar.....
Sen menade artikeln även att maxstyrkan även är väldigt viktig.
Jag tyckte artikeln var väldigt intressant och beslöt mig för att göra ett test.
Jag körde en par perioder under våren och kände att det verkligen gav effekt.
Nu hade jag ganska dålig grund då, jag hade ju inte tränat nästan någonting på över ett år. Så 08 var inget raket år för mig, men jag tog mig ganska snabbt tillbaka till en hög niva. Därför körde jag på samma linje inför 2009.
Jag kan lova att det är ingen lek att genomöra en intervallperiod på 12 dagar med 15 pass.....de sista dagarna funderar man ganska mycket på vad man håller på med, men det ger resultat. Satsade även hårt denna vinter på att förbättra maxstyrkan.
2009 var lite seg resultatmässig på våren, men sen blev det bara bättre och höjdpunkten var att få vinna SM igen. Det hade jag aldrig kunnat göra med så lite träningstimmar som jag hade om jag inte kört detta upplägg.
Ja nu har ni fått lite inblick i vad jag kört för upplägg under uppbyggnadsperioderna. Men som sagt alla reagerar olika på samma sorts träning, så hitta en modell som passar dig. Lycka till!!!!

4 kommentarer:

  1. Intressant! Tack för att du delar med dig av din träning och visar att det går att prestera med lite träningstimmar. Får man fråga om du kan tipsa om övningar för att förbättra maxstyrkan?

    Mvh Robert

    SvaraRadera
  2. Jag har kört nästan enbart knäböj ner till 90grader med lös skivstång.
    Ca 4-6 repetioner , ca 10 set.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Har även läst att man kan träna maxstyrkan på testcykel med olika kadens men då i Max 10sek med lång vila mellan dom så att musklerna hinner återhämta sig ordentligt. Man kan kanske kombinera mellan knäböj och styrka på testcykeln.

    Mvh Robert

    SvaraRadera
  4. Det var intressant läsning. Särskilt det med att du inte tränade så mycket 2009 och vann SM. När jag var inne i Falun och tittade på SM så var det intressant när du körde i ett jämnt tempo och tog in på täten hela tiden.
    //Christer

    SvaraRadera