En sak som jag brukar lägga en hel del tid på, framförallt på våren då man kanske har ny cykel eller har byggt om hojen under vintern är att hitta en sittställning på cykeln som jag trivs med. Det är en sak att hitta en bra sittställning när man cyklar landsväg, det är inte alltid den är optimal i skogen.
Det kan räcka med små, små justeringar för att få den rätta känslan.
Det kan faktiskt göra en hel del tidsbesparing att jag hittar rätt när jag sen testar olika rundor på tid, framförallt om det är mycket tekniska partier.
Det är oftast sadelpositionen som justeras antingen i längdled eller i höjdled.
Men även styrhöjden och vinkeln på styret. Där tycker jag det är en fördel med riser styre, för när man vrider på det så justerar man både längden till styret och höjden på styret.
En annan viktig grej för att hitta flytet är ha rätt däcktryck och nu på senare år många gått upp idäckvolym av den enkla anledningen att man kan köra med mindre luft och få mer komfort utan att få genomslag. Jag rekomenderar verkligen att testa lite bredare däck om ni inte gjort det innan.
Jag återkommer med mer tips......
Kalasbra inlägg här hittills! Det är sånt här jag går och funderar över när det gäller de här bitarna av MTB cykling!
SvaraRaderaFunderar över en sak, så jag passar på att fråga :) Skulle vara intressant att veta om/hur du har arbetat med dämparinställningar på dina heldämpade hojar!
Vet inte hur andra har gjort eller tänker, men personligen har jag försökt "inventera" och testa fram ett "spann" med enkla justeringar fram/bak på min Anthem X som jag känner mig trygg med på vissa underlag och sen får man kompromissa utifrån hur banan ser ut och vad det är för slags tävling.. men du kanske har något annan idé kring detta som kan vara värd att fundera på? Det är ju en del faktorer som spelar in, men känslan är rätt bra att utgå ifrån ibland med..
Det är ju en vetenskap i sig, men det vore intressant som sagt att höra dina tankar kring detta.
Tack för att du tycker mina inlägg är intressanta.
SvaraRaderaBra fråga, ska behandla den frågan lite utförligare i ett inlägg senare.
Men generellt så har jag bakdämparen inställd på propedal läget och den rör sig ca 3-4 mm när jag står upp och spurtar på väg.
Framdämparen gillar jag att ha lite hårdare, då jag aldrig kör med"låsning" vill jag att den svarar lite.
Men jag tror att du måste hitta ett läge som DU trivs med.